Type your search keyword, and press enter

Struktur och planering

Gissar att många av er har klämdag idag och slipper jobb och skola. En annan däremot ska snart köra till Landskrona och jobba. Som så ofta förr har jag redan hunnit med en svängom på gymmet, och idag blev det bröst och axlar som stod i fokus.

Jag kör på mitt 4-split program, men har uteslutit benpasset nu under fotbollssäsongen, så det har blivit ett 3-split. Det blev helt enkelt för slitsamt att gymma benen på morgonen föratt på kvällen sedan träna fotboll, inte helt sllan med extra fys för benen. Eller att träna fotboll för att sedan vakna med grym träningsvärk och då försöka sig på ett benpass på gymmet.

En 3-split passar mig också betydligt bättre nu när jag faktiskt kommit igång ordentligt med fotbollen. Det finns nämligen inte en chans att jag lyckas få till 4 gympass i veckan tillsammans med mina 2 fotbollsträningar, match och den önskade löprundan. Så i nuläget satsar jag på 2-3 pass i veckan. JAg vill ha de korta och intensiva så att jag utan problem hinner med dem på morgonen.

Men jag tror att jag behöver ta mig en funderare på hur jag ska göra för att det ska bli mer strukturerat nu. JAg ökar inte vikterna och det känns som att jag tränar ganska oregelbundet. Har ju haft några veckor nu med plugg då jag har tränat ibland, och det är ju bra att jag itne slutade helt, men nu behöver jag få någon typ av nystart så att det inte känns som att jag bara maler på i samma mönster utan att det händer något. Nä, lite planering och struktur är det nu som efterfrågas. Jag funderar lite till.

Både bra och dåligt!

Måndagmorgon och vi kör som vanligt igång veckan med ett träningspass. Gymmet och rygg var det som gällde. Fick till riktigt bra kontakt på alla övningar idag och trots att det var längesedan jag körde det passet lyckades jag höja litegrann på vissa av övningarna och de andra kunde jag behålla samma vikter på.

Det är dock lite problematiskt med just ryggövningarna nu då jag har lite trubbel med fingrarna och därmed blir det svårt att lyfta de tunga vikterna. Det går, men det gör ont. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det faktiskt. Fingerskadorna kommer självklart från fotbollen.

Även om träningen gick riktigt bra så måste jag väl erkänna att dagen ändå inte fått någon perfekt start. Idag var parkeringsvakten vaken tidigt och passade på att ge mig en lite påminnelse…

Träning, mat och lite mer

Morgonen idag startade med en rejäl försovning då jag låg uppe halva natten och beställde produkter från glamma.se, men efter att ha skyndat på rutinerna lite extra så blev jag faktiskt inte särskilt sen in till jobb. Dock blev min morgonpromenad inställd och jag skjuter upp den till imorgon istället.

Kvällen har istället bjudit på fotbollsträning och nu är jag väldigt mör i kroppen och jag tror minsan det är dags att krypa till kojs nu om jag ska orka upp imorgon. Men först vill jag passa på att hylla rulladerna vi åt i söndags, och till lunch igår. Det var sista receptet i linas matkasse, och verkligen inget komplicerat. Rulladerna i sig är helt enkelt lövbiff med riven parmesanost på som rullats ihop och stekts lite lätt för ytans skull och sedan tillagats i ugnen. Superenkelt och jättegott.

Tillrulladerna var det polenta, ven den med lite nedrörd ost, och en grönsakskompott med vitt vin. Allt toppades med ruccola. Superenkelt och supergott. Och det smakade minst lika bra i matlådan dagen efter.

Mot 200

Idag blev det en sovmorgon. Klockan ringde tio i fem som vanligt, men jag gick inte upp förränklockan var 6. Himla skönt måste jag erkänna. och med tanke på senaste veckoras träningsschema är det helt ok att hoppa över dagens morgonpass.
Mina träningspass skriver jag upp i vår kalender här hemma, för att hålla koll på hur många pass det blivit sedan nyår. Jag har ett mål att under året ska det ha hunnits med 200 träningspass. Januari och februari började väldigt segt så jag har kämpat mig ikapp, och nu krävs deet att jag får till 32 pass innan den sista juni för att hamna i fas. Dock tror jag inte det är något jag riktigt kan sträva efter då jag kommer vara i grekland en del av den tiden, men i så fall kommer jag i fas lite senare bara.
Man brukar ju säga kvalitet före kvantitet. Men för mig och träning funkar det inte så. Om inte jag får till kvantiteten har jag väldigt svårt att få till någon kvalitet över huvudtaget. Kvaliten höjs markant när jag “är uppe i det” och tränar mycket.
Så nu kämpar vi vidare mot 200 träningspass.

Shoppingstugan

Jag sitter hemma hela dagarna och slösurfar samtidigt som jag tittar på TV-serier. Jag sitter ju även och drömmer om att börja träna igen och när man då halkar in på stronger.se är det lätt hänt att man klickar ner en massa olika kläder i varukorgen. Och även om det inte är jättedyra träningskläder springer summan lätt iväg när det är så mycket snyggt. Så innan jag klickar på betala får jag nog fundera på om jag kanske kan välja bort några av plaggen.

Om du var jag, vilka skulle du välja?

Sommarmat

På sommaren brukar jag till lunch föredra lite lättare mat och den senaste månaden har jag förälskat mig helt i tomater. Så idag blev middagen en tomat- och mozarellasallad dränkt i olivolja och lite stänk balsamico och salt. Min favoritsallad att dryga ut tomaterna med är Machesallad. Jag har alltid ICAs påsar med färdigsköljd sallad i kylen tillsammans med Romanticatomater och mozarella för att kunna slänga ihop en matlåda att ta med till jobbet/stranden/utflykten, eller en tallrik att äta i soffan framför TVn. Idag släängde jag även ner lite röd spetsparika. Brukar vilja ha lite rödlök för att bryta av smakerna.

Paradiset på jorden

Nu har jag och pågen äntligen landat ute i sommarstugan. Det betyder att det är sommar på riktigt! Sen att jag i år inte kan bada, inte kan röra mi och ska försöka lära mig konststycket att gå med kyckor i sanden, det är en annan sak.
Igår var jag hos sjukgymnasten igen och fick lite fler och lite mer avancerade, men fortfarande löjligt enkla övningar. Men de e ju inte löjligt enkla för mig. För mig är de jättesvåra just nu, men det är bara att öva öva öva. Visar senare under dagen/helgen hur min träning ser ut. Nu ska ni få lite bilder från mitt paradis.

sjukgymnastiken har börjat

I måndags var jag hos sjukgymnasten för första gången efter operationen. Jag fick några enkla övningar för att få upp rörligheten och de ska göras 3 gånger om dagen, under förutsättning att det inte gör ont. Jag har bestämt mig för att jag ska strukturera upp min rehab så att jag får den svart på vitt. Det är så himla lätt att man slarvar om man inte på något sätt får bekräftelse på att det är gjort så mycket som man ska.

Jag vet att det för mig fungerar väldigt bra med att göra listor, checkboxar och liknande. Att få stryka något man gjort ger tillfredsställelse och bekräftelse på att det är gjort. Så det är vad jag ska göra nu. efter varje besök hos sjukgymnasten ska jag lista upp övningar och checkboxar för varje gång jag ska göra det. Sen kommer inte alla boxar bli kryssade, så är det ju, men de flesta ska bli det.

Så nu är det fyra olika rörlighetsövningar som ska göras tre gånger om dagen, men fokus ligger framförallt på att få ner svullnaden och att kunna sträcka på benet helt. Därför ligger jag just nu på soffan med benet i ett ispaket och kollar på Suits, men innan jag går å lägger mig ska jag göra övningarna en gång till. Och redan imorgon är det dags för nästa besök hos sjukgymnasten.

Matlådefix

När jag kom hem från fotbollsträningen igårkväll var det dags att fixa matlådor för veckan. Förra veckan gjorde jag missen att inte ta mig tid till det förrän på onsdagen, vilket då ledde till att det var svårt att få ihop kosten på ett vettigt sätt under veckan. Det funkar så mycket bättre om man gör det i början av veckan. Desutom funkar det mycket bättre om man inte ska äta av dem direkt, för då behöver man inte bli klar med allt samtidigt, utan man kan göra proteinet för sig och kolhydraterna för sig. Allt ska ju ändå ner i låda och in i kylen.

När jag gör mina lådor mäter och räknar jag så att jag vet ungefär hur många kalorier varje matlåda innehåller. Med det sagt är det självklart att vågen får en väldigt central del i köket. Jag börjar med att fördela proteinet i matlådorna och bygger lådan kring det. Sedan försöker jag att få till kolhydrater och grönsaker på något sätt i alla lådor och toppar det med sås eller annan fettkälla. Ibland planerar jag i förväg, men ibland blir det som den här gången, att jag bara planerat lite halvt och sedan improviserar lite olika kombinationer. Idag blev det fyra olika typer av lådor, två med lite högre näringsinnehåll och två med lite lägre. Totalt blev det 10 lådor, så nu bör vi klara oss ett tag. Följande kombinationer blev det:
  • Fläskkotlett med matvete, bearnaissås och sallad: 700 kcal
  • Nötkött med potatis och morot med rotfruktsbea: 650 kcal
  • Honungstoppad kyckling med matvete och grönsaksröra: 441 kcal
  • Grönsaksröra med vegetariska köttbullar: 413 kcal

Pannkaksfrukost

En helt vanlig tisdag gick jag upp tidigt, trots att jag inte skulle träna och ställde mig och gjorde pannkakor. Proteinpannkakor som åts med kvarg utblandad med fun light. Men jag ska också erkänna att det var för at tjagitne orkade vispa grädde till, men jag är övertygad om att det hade blivit godare. Nästa gång blir det grädde och sylt till, eller sirap.

Igårkväll var jag och tränade fotboll, och jag var med lite mer än på länge, och det kändes bra. Knät gjorde inte ont, mer än litegrann i landningarna. Och idag känns det inget konstigt alls i knät. Snart är jag tillbaka!