När jag kom hem från fotbollsträningen igårkväll var det dags att fixa matlådor för veckan. Förra veckan gjorde jag missen att inte ta mig tid till det förrän på onsdagen, vilket då ledde till att det var svårt att få ihop kosten på ett vettigt sätt under veckan. Det funkar så mycket bättre om man gör det i början av veckan. Desutom funkar det mycket bättre om man inte ska äta av dem direkt, för då behöver man inte bli klar med allt samtidigt, utan man kan göra proteinet för sig och kolhydraterna för sig. Allt ska ju ändå ner i låda och in i kylen.

När jag gör mina lådor mäter och räknar jag så att jag vet ungefär hur många kalorier varje matlåda innehåller. Med det sagt är det självklart att vågen får en väldigt central del i köket. Jag börjar med att fördela proteinet i matlådorna och bygger lådan kring det. Sedan försöker jag att få till kolhydrater och grönsaker på något sätt i alla lådor och toppar det med sås eller annan fettkälla. Ibland planerar jag i förväg, men ibland blir det som den här gången, att jag bara planerat lite halvt och sedan improviserar lite olika kombinationer. Idag blev det fyra olika typer av lådor, två med lite högre näringsinnehåll och två med lite lägre. Totalt blev det 10 lådor, så nu bör vi klara oss ett tag. Följande kombinationer blev det:
  • Fläskkotlett med matvete, bearnaissås och sallad: 700 kcal
  • Nötkött med potatis och morot med rotfruktsbea: 650 kcal
  • Honungstoppad kyckling med matvete och grönsaksröra: 441 kcal
  • Grönsaksröra med vegetariska köttbullar: 413 kcal